05
dec

10 trin til at undgå julestress

Hører du til dem, der synes, at julen er åhh så stressende og alt for dyr, uoverskuelig og besværlig? Ved hjælp af disse simple teknikker kan du give dig selv en december måned uden julestress.

  1. Kom ud af stress-spiralen
    Ofte lader vi os påvirke af andre, der fortæller, hvor stressede de er, f.eks. i forbindelse med at købe julegaver. Stop op, og fokusér på glæden ved at købe en gave, du ved, der vil glæde andre.
    ..
  2. Gaveindkøb med overblik
    Planlægning kan være din nøgle til en stressfri jul. Skriv bl.a. ind i kalenderen, hvornår du skal købe julegaver. Lav en liste hjemmefra, hvor du skriver gaveidéerne i prioriteret rækkefølge, hvor du kan få dem, og hvad de koster.
    ..
  3. Tilgiv
    Julen er også tilgivelsens tid, og det kan faktisk være en lettelse af tilgive. Gør op med dig selv, om du er klar til at slippe visse uoverenstemmelser, tilgive og komme videre.
    ..
  4. Acceptér
    Der er visse ting ved julen, som bare er, som de er, f.eks. meterlange køer i Bilka eller udsolgte varer i stormagasinerne – sådan er det bare. Acceptér det og kom videre, i stedet for at bruge en masse negativ energi på det.
    ..
  5. Tag selv ansvar for din julelykke
    Der er kun en, der kan tage ansvar for din julelykke, og det er dig selv. Vær bevidst om det. Tag et par timer hver uge, hvor du ikke skal noget praktisk, men kun gøre noget, du har lyst til.
    ..
  6. Lav din egen liste med top-3-værdier
    Hvilke følelser er vigtige for dig i julen? Tryghed, sikkerhed, kærlighed, det at glæde andre?
    Vælg tre værdier, og skriv dem ned på en liste, som du hænger op, hvor du kan se dem. Hvis kærlighed er din førsteprioritet, så husk at give din kæreste et kys osv.
    ..
  7. Mærk julefreden
    Giv dig tid til i bogstaveligste forstand at opleve julefreden. Læg mærke til de stunder og åndehuller, julen giver og dyrk dem. Prøv f.eks. at gå udenfor den 24/12 kl. 17.50 og mærk efter. Du kan virkelig mærke, hvordan julefreden sænker sig over landet.
    ..
  8. Tænk som et barn
    Vær opmærksom på den barnlige begejstring over ting i julen. Vis den, udlev den, det vil give dig glæde og glæde andre.
    ..
  9. Drop reglerne
    “Plejer” og “jeg skal dit og dat” er hyppige gæster i december måned. Men hvem er det egentlig der siger, at det skal være sådan?
    Hvis du synes, at julen er for dyr, så stop op og sig det, meld ud, at du f.eks. kun har et gavebudget på 100 kr. pr. person eller slet intet.
    ..
  10. Skru ned for kravene til dig selv
    Lav en liste over dine “julestyrker”: Hvad er jeg rigtig god tid, hvad er det gode ved mig? Fokusér på det. Hold også op med at sammenligne dig selv med andre.

Måske virker reglerne ikke for dig, men de vil muligvis have sat nogle tanker igang hos dig, og helt ubevidst vil de kunne have en effekt på din tankegang.

Uanset om det er periodiske stresssymptomer, eller en generel stress, vil jeg som coach kunne guide dig, og sammen finder vi redskaber til hvordan du kan håndtere det. Kontakt mig gerne, hvis du har spørgsmål herom.

// Susan Espersen, Espersen & Partnere.